onsdag 15 juni 2011

Sex

JA, NUMMER SEX vill säga, fick jag börja min morgon med att plocka. Detta är inte möjligt ... Min nytillkomna fästingmagnetism måste höra ihop med min successivt förbättrade nivå av D-vitamin, annat kan jag inte tro. Redan sex som bitit sig fast sen 14 maj, det är lika mycket som jag normalt får ihop på tre år! Kanske borde jag ta ett snack med borreliagruppen här på Åland? Vem vet, kanske är jag en ny, t.v. okänd koppling på spåret..?

Kräket, med huvudet i behåll och således fortfarande i livet, är fotograferat på ett papper med 5 mm stora rutor. Ni får ha överseende med att bildkvaliteten blir som den blir med den här förstoringsgraden.


Annars var det på alla sätt och vis en dålig dag igår. Efter bara en kort stund framför datorn blir jag numera ”svajig i skåpet” och drabbas av ett lätt illamående. Obehaget sitter i även om jag övergår till andra sysslor, så jag ”gungade” mig därför genom hela gårdagen. Men vid sextiden på kvällen var jag tvungen att resignera. Då la jag mig platt på rygg i sängen – och somnade. Som en stock.

På eftermiddagen hade jag försökt mig på en promenad, för att se om det skulle hjälpa. Det gjorde det inte, men några bilder från mina när­maste kvarter fick jag med mig hem i alla fall. Det gäller att passa på så länge som FinePixen släpper till!

Helt ljuuvligt, inte sant?
Så här skulle jag vilja att det ser ut runt ”Rucklet” också;
så där ombonat brittiskt, liksom.


Naturens geometri är oslagbar.
Se bara, så perfekta skogsolvonets enkla blommor är!


”Nu kommer jag och taar dig ...”
Visst är det ju ett långnäst troll!


Slutligen måste jag erkänna att jag har bestämt mig. Det måste bli en ny kamera, och det får bli den Fuji FinePix HS20 EXR som jag funde­ra­de på förra veckan. Jag får helt enkelt använda arvodet jag får för min månadskrönikor i Ålandstidningen, som egentligen ska gå till mat åt Lilla A och mig. Jag kan leva på havregrynsgröt och knäckebröd­smör­gå­sar under mina barnlösa veckor, men jag kan inte leva utan en fun­gerande kamera. Så är det bara.

Dessutom hävdar ordspråket att ”hungriga hundar jagar bäst”, så jösses, vilka bilder jag kommer att ta! ;o)

10 kommentarer:

  1. Hej

    Ja äntligen en som kan bevisa det jag altid sagt....det finns TROLL..hehe....fotot bevisar det ju. :)

    SvaraRadera
  2. Ja en bra kamera är guld värd.Jag skulle också behöva leva några veckor på havregrynsgröt men av helt andra skäl. För det är väl bra bantningsmat? Mitt bloggstrul kanske också gör att jag tappar vikt. Har försökt hitta lösning men inget hjälper. Kanske går över lika plötsligt som det kom. Startade till och med en ny blog för att se om den var lika knasig.http://birdsinlandscape,blogspot.com
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. Skånegrabben:
    :oD

    Kerstin:
    Havregrynsgröt lär vara rena hälsohemsfödan! Bra för högt blodtryck, bra för taskiga kolesterolvärden och - självfallet - mycket bra för den som vill gå ner lite i vikt. Fast det är klart, då ska man knappast äta den som jag gör, med ett rejält "smöröga" ;o)

    Kollade din nya blogg, men där är det ju faktiskt exakt samma bekymmer med kommenterandet. Detta blir bara konstigare och konstigare! Har du provat söka lösningar via Googles hjälpsidor?

    SvaraRadera
  4. Glädjande och se att du i likhet med mig prioriterar prylar och då speciellt hemelektronik iställetför föda. Man blir ju mätt av alla piller.

    SvaraRadera
  5. Hej Nina, jag gillar också halv-vilda lummiga trädgårdar, är inte så glad i för strikta med spikraka kanter och blommor som står på rad :).
    Tåkigt med din kamera, men oj vad kul med en ny. Havregrynsgröt är gott, så det klarar du :).

    Jag har haft en ordentlig Borelia som har satt sina spår. Jag har fått problem med mina leder efter Borelian som jag hade 1973. Då var det knapast någon som visste vsd Borelia var för något.
    Fästingen hade satt sig i knävecket, efter en tid såg benet ut som en mangelstock, det var väldigt obehagligt. den gången sulfabehandlades jag. De två andra gångerna jag fick Borelia fick jag penicilin.
    Jag skall gå och vaccinera mig snart, (om jag blir färdig till det) innan de sätter fart ordenligt.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Skönt att de nästan inte finns här uppe.Du har mail från mig.Kram

    SvaraRadera
  7. Usch, så obehagligt med fästingbett!
    Att du får så många just i år kanske beror på att det finns många just i år, eller? Kanske man skulle vaccinera sig...
    Hoppas att du snart får din nya kamera, så att va inte missar några bilder!
    Kram, kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Jag gillar nästan alla djur, men fästingar avstår jag gärna ifrån och är därför väldigt glad över att dom är sällsynta i våra trakter, även om jag hört att enoch annankatt faktiskt kommit hemdragande med dom.

    Det ska bli spännande se hur din kanske snart nya kamera kommer att funka.

    Alltid kan du väl lägga till någon morot på menyn, och det du har i ditt växthus.

    SvaraRadera
  9. Monkan:
    Usch ja, jag tror faktiskt du nämnt vid något tidigare tillfälle under vår "bekantskap" att du var tidig med att dra på dig borrelios. Det är inget att leka med, men tyvärr får vi nog vänta bra länge ännu på ett fungerande vaccin och nöja oss med att det går att mota TBE i grind om man vill.

    Jag ser verkligen fram mot att få testa den nya FinePix-modellen! Allra mest spännande ska det bli med 30x zoom ... Wow, liksom! Just nu har jag fått klara mig med hela 4x ;o}

    stickmamman:
    Jo, jag såg det, men har inte hunnit med att svara ännu!

    Monica:
    Njä, jag tror inte det är antalet tillgängliga fästingar som avgör det hela. Förr, ända tills ifjol, har jag nog haft med mig fästingar både från trädgården och skogen. Skillnaden är att de nöjt sig med att krypa runt, utan att hitta något lämpligt ställe att sätta sig på. Det har liksom varit som om jag inte doftat tillräckligt förföriskt. Annat är det nu.

    Cici:
    Jag kände faktiskt inte till tidigare att det är ont om fästingar uppåt norr. Här på Åland är de dessvärre väldigt vanliga, vilket bidrar till att en forskargrupp här i landskapet är i princip världsledande på forskningen runt borrelios.

    Nåjo, nog lär jag kunna dryga ut havregrynsdieten på sätt eller annat. I växthuset är gurkor och tomater på gång, paprika också (om plantorna vill ta sig), och i grönsakslanden potatis, morötter, majrovor och rödbetor. Sen kommer det ju bär så småningom, och äpplen och plommon! Inte lär jag svälta om det kniper.

    Och ett liv utan kamera är som sagt otänkbart.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!