söndag 12 juni 2011

Skit i piraterna!

NYTT ORDSPRÅK: ”FÖR snabbt och för långsamt skämmer allt!”

Norstedts och Bonniers hade för bråttom; läste förmodligen inte ens mitt manus. Piratförlaget, dit boken gick iväg den 12 mars, tar å sin sida för lång tid på sig, av vilket jag drar den självklara slutsatsen att Solveig blir refuserad också av dem.

Därmed har jag bestämt mig: imorgon (då det ändå flaggats för uselt väder) går mitt manus iväg till Damm, på rekommendation från rara Sofia på Nordin Agency. Möjligen till Natur & Kultur också, som för­läg­ger Marianne Cederwalls småmysiga böcker om det aningen udda ra­darparet gotländska Mirjam och norrländska Hervor. Fast det är klart, i och med dem är förmodligen förlagets kvot för riviga fruntimmer redan fylld :o/

Men nu kaffe! Och sen är tiden kommen att flytta alla mina frösådda, nu välvuxna tomatplantor till större krukor :oD

9 kommentarer:

  1. Håller tummarna!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Man kan ju tycka att dom i all fall hör av sig och meddelar att dom ska läsa/läser och hör av sig så fort som möjligt.

    SvaraRadera
  3. Jag har hört att minst månader är vad man får förvänta sig att vänta innan man hör nåt ... Det är ju på gränsen nu då, för jag är övertygad om att de hör av sig! Du hade rätt om vädret på våra breddgrader. Grått är det och kyligt, men inget regn i sikte ännu. Nåå, det blir till att locka iväg gubbas på en inköpsrunda ...

    SvaraRadera
  4. Monica:
    Tack, tack! Behövs nog.

    Cici:
    Dessvärre är det inte så det går till. Det är bara vänta vid milan som gäller.

    Anki:
    Jovars, tre månader är en kort tidsrymd i det här sammanhanget. Men eftersom inget hörs före det gått så lång tid utgår jag från att det blir refusion. Jag har nämligen skickat manus till sagda förlag tidigare, och då kom det mycket riktigt ett refuseringbrev när det gått någonstans med tre och fyra månader. Blir manuset antaget hör de garanterat av sig snabbare.

    Här är det tryckande värme, ute till havs tornar hotande mörka moln upp sig och åskan mullrar och mullrar låångt borta. Jag skulle jubla om den kom hit! (Särskilt nu, när jag just hunnit klippa gräset.)

    SvaraRadera
  5. Riviga fruntimmer...hahaha...gissa vem jag tänker på då...? ;-) :-)

    Lycka till!!

    Steffe

    SvaraRadera
  6. Hm ... Margaret Thatcher..? *rättar till glorian*

    SvaraRadera
  7. Hej, vi är mycket glada för alla manus som kommer in till oss på Piratförlaget. Men vi är ett litet förlag och, som vi skriver här på hemsidan http://www.piratforlaget.se/forlaget/manus, så är vår målsättning att svara inom tre månader men att vi inte alltid klarar av att leva upp till det målet. Lycka till med ditt manus, och trevlig sommar! Mvh, Jenny på Piratförlaget

    SvaraRadera
  8. Jodå, Jenny, nog vet jag att man får räkna med minimum tre månader för att få sitt refuseringsbrev. Been there, done it, om jag så säger. Men ett manus som fallit en förlagslektör på läppen får respons snabbare än så, det vet jag också.

    Hur som helst, så tackar tant Solveig, 60+ och singel, för lyckönskningen och ränner vidare i sin jakt på någon som välkomnar henne med öppna armar ;o)

    SvaraRadera
  9. JA, ja! Det är så mycket att göra på alla jobb nuförtiden.Men skulle jag vara i förlagsbranschen skulle prio ett vara att kasta mig över varje manus som damp ner i brevlådan. Det kan ju vara en ny nobelpristagare.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!