lördag 30 juni 2012

RECEPT > Rabarberkompott med färsk körvel och kanel

 
Den här enkla kompotten kokade jag ihop som det där lilla extra, som­riga tillbehöret till min viliga kladdkaka.

Den chokladmättade kakan och den här sötsyrliga kompotten med en touch av lakrits och en dunst av kanel, en rejäl klick lättvispad grädde och på toppen strösslat med torrostade solrosfrön – jäkla lyckad ”upp­finning”, om jag tillåts säga det själv!


Du behöver: (för 3-4 portioner)
  • c. 100 g rabarber skuren i bitar på ett par centimeter, mindre än så om rabarbern hunnit växa sig grov
  • c. 1 tsk finhackad, färsk körvel
  • 1 krm kanel
  • 0,5 dl strösocker (eller mörkt muscovadosocker, men utelämna då kör­veln eftersom den sortens socker har en tydlig smak av lakrits)
  • 1 msk vatten

Gör så här:
Lägg alla ingredienser i en liten kastrull. Koka upp under lätt omrörning och låt det hela puttra på svag värme 5-6 minuter. Men kolla noga, för rabarbern får inte bli för överkokt och falla sönder i trista trådar! Lite stuns ska det vara kvar i den.

Låt svalna och servera ljum som tillbehör t.ex. till en smarrig chok­lad­kaka eller varför inte till vaniljglass.


6 kommentarer:

  1. Det tackar jag för:) Har nu inhandlat både solrosfrön och gojibär. Och så slank det ner en 70%ig chokladkaka också. Allt för hälsan!

    SvaraRadera
  2. Helt rätt gjort! Man kan påverka mycket av sitt hälsotillstånd med rätt sorts födointag. Betänk att alla mediciner i början gjordes av helt naturliga produkter! Det är först nu, i modern tid, som man börjat syntetisera de verksamma ämnena.

    Här får du ett förslag till en nyttobomb att börja dagen med:

    1 dl skalade solroskärnor + 1 msk sesamfrön + 1 msk gojibär + 1 banan + ev. andra färska eller frysta bär toppas med 1-2 dl naturell yoghurt. Mixa alltihop till en "gegga", ät och känn hur sund du blir! ;o)

    SvaraRadera
  3. Hej Nina. Rabarbern skulle jag inte kunna vara utan i min trädgård. Tänk så mycket gott man kan ha den till. Kompott, din är en variant och säkert jättegod. Med lite fantasi går det att få ihop många goda desserter, kakor, pajer, saft mm av den ståtliga rabarbern.
    För två år sedan grävde jag upp min stock, den var jättestor, delade den i tre bitar och planterade igen. Trodde aldrig det skulle funka, men si, det gjorde det.
    Vi får så mycket rabarber, det finns alltid tillgängligt i frysen under vintern.
    Nu ska jag ut i det ganska soliga vädret.
    Borde egentligen polera mina fönster precis som du, men nä..... fast jag har ny fina gardiner som ska upp.
    Vi höres eller synes.
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Synes"..? Har jag oväntat besök att vänta den här sommaren också? Borde jag städa?!

      Radera
  4. Snälla du, bli inte rädd, jag menar att vi synes på bloggen.
    Jag lovar, kommer vi fler gånger så blir det inte oväntat, inte behöver du städa iheller i så fall.
    Vi har inte planerat ännu för den så kallade långsemestern, det beror alldeles på en massa saker som du vet.
    Tills vidare gör vi småturer på ett par dagar med husvagn eller scootern.
    C har en del som måste fixas med huset också. Dessutom är han under en srörre behandling hos tandläkaren, (inplantat).
    Men visst, det skulle vara så kul att åter träffas under lugna omständigheter :)
    Monkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nädå, rädd blev jag inte på riktigt. Men man måste ju larva sig lite, vet du väl? Och du, oavsett när, hur och på vilket vis ni hälsar på är ni alltid lika välkomna! Erbjudandet från ifjol att ställa upp Pärlan på ruckelgården istället för vid dyra campingplatsen står fast. Faciliteter finns ju dessutom på bottenvåningen, ditt man slipper in utan att passera oss på övre våningen :o)

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!