onsdag 26 juni 2013

FPA, once more

HÄROMDAGEN SKREV JAG att jag fått ett brev från allas vår fa­vo­rit­instans, FPA. Ännu ett bidrag till den strida floden av absurditeter som väller fram genom deras ut-korgar, denna gång med rubriken: ”Allmänt bostads­bi­drag: vi behöver en ny ansökan”


Eh..? Vad är nu detta?! Det här hushållet har sedan i våras inte något bostadsbidrag mera! Dessutom uppges orsaken till behovet av en ny ansökan vara: ”Änd­ra­de må­nads­in­komster från 1.4.2012 (reha­bi­li­te­rings­stöd)”

Jamen, jaha. De menar alltså den retroaktiva invalidpension som de mottog en ansökan om den 18.4.2013, men som det tog dem två hela må­na­der (!) att klämma ur sig ett beslut om, trots att s.k. sista pen­sions­anstalt redan den 19.4 givit sitt godkännande.

En retroaktiv pension, vars beslutsunderlag hade behandlats för länge sedan, eftersom jag t.o.m. 31.3.2012 hade invalidpension. En retro­ak­tiv pension, som de tidigare felaktigt avslagit, eftersom de sakkunniga läkarna diagnosticerat sig fram till att det enda som fe­la­des tanten var långvarig frånvaro från arbetslivet och inte hade för av­sikt att bereda sjukvården möjlighet att slutföra pågående ut­red­ning­ar, sätta in ade­kvat behandling och med lite tur få kärringen upp på banan igen.

Just så, ja. Det var en spännande, sprillans ny vinkling på hur man kan utsätta en enskild medborgare för systematiskt trakasseri. Upp­fin­nings­ri­ke­do­men tycks vara gränslös.

Därför noterar jag med intresse skrivningarna: ”Om vi inte får din an­sökan kan vi inte fortsätta att betala ut bostadsbidrag. ” respektive ”Rätten till bidraget kan ha upphört under den tid för vilken det redan har betalats ut.”

”Fortsätta betala”..? Fortsätta med vadå? Här lyfts ju för fan inget bo­stadsbidrag!

”Kan ha upphört”..? Det låter ju helt vansinnigt, att jag ska belastas för att jag i efterskott, mycket försenat, till sist får den pension jag he­la tiden haft rätt till. Meanwhile har jag under ett helt år varit hän­visad till att klara vårt uppehälle på en arbetslöshetsersättning, som vida understiger vad som enligt statliga direktiv anses vara inkomst på exi­stensminimumnivå. Hur puckat får det bli?!

Tanken är alltså att jag i efterskott ska bestraffas för att jag nödgats lyfta bostadsbidrag pga att sagda instans sjabblat med min pension. Tanken är alltså att jag, på grund av att jag med mycket försening har fått min rättmätiga inkomst nu, ska krävas på återbetalning av ett bo­stads­bidrag som jag behövde . Ett bostadsbidrag som för övrigt dessutom beräknats, och fortsättningsvis beräknas, i strid med lag, och som därmed varit långt mycket mindre än vad det borde ha varit.

På något vis känns det här lika urbota korkat som Aktias fiffiga ma­nö­ver med att bevilja premiebefrielse i framtiden. Och nog tycker jag att tiden nu är övermogen för Justitieombudsmannen att få tummen ur arslet och komma med ett ställningstagande angående det klagomål jag lämnade in den 10.1.2012, så att det en gång för alla blir ordning på hur de jävla bostadsbidragen beräknas.

Nå, har jag för avsikt att lämna in den efterfrågade, nya bo­stads­bi­drags­an­sökan nu då, undrar kanske någon. Haha! Sällan pissar hön­sen konjak, brukar man säga. De får väl, som de brukar, återkräva mig på något hit­tepåbelopp igen. Då kan jag komma med ett bemötande – igen – som de i vanlig ordning inte godtar. Ärendet landar därmed – igen – som ett besvär hos Besvärsnämnden för social trygghet.

Och tiden går. Förr eller senare kommer dessutom det här dys­funk­tio­nel­la, sociala systemet att kollapsa under sin egen tyngd. Det är bara att bida sin tid.

To be continued ...

1 kommentar:

  1. Skulle det inte vara en så kass sits för dej så skulle det nästan vara kul det här!

    Facebookade ditt inlägg, om du undrar över trafiken. ;)

    Pipi

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!