söndag 23 juni 2013

Mm...idsommarmums

I ÅR ROAR jag mig med att ha några krukor med jordgubbsplantor in­ne i Glaspalatset, bara för att. Igår infann sig ögonblicket när jag kun­de plocka den första, bita i den och känna den där alldeles särskilda smaken av sommar. Om ni frågar mig, så är det inte mycket som kan vara mer somrigt än nyskördade jord­gub­bar.


Sommar är också doften – och smaken, förstås – av färsk basilika. I år har jag behållit odlingen inomhus, i köket, och inte flyttat plantorna till Glaspalatset som jag brukar. Jag har redan flera gånger knipsat top­par till matlagningen, så de ser lite slagsidiga ut just nu, mina egen­drivna bebisar.

Minns ni hur det började? Inte..? Klicka då på bilden för att ”backa filmen”!


Frikostigt med färsk basilika är förresten riktigt smaskigt på en ost­macka. Testa om ni inte gjort det förr!

Och verkligt smaskigt är det väl med tårta? När jag igår fick fikabesök av gamla, goda kompisen A och hennes mamma plockade jag ur frysen fram den prinsesstårta som egentligen varit avsedd för Lilla A:s exa­mens­dag. Men som det nu inte blev något med det firandet tyckte jag att gårdagen var ett excellent tillfälle att grotta ner sig i gott­gotti­gott­gott. Rätt tänkt tycker jag själv :o)


Gröna som marsipanen på tårtan är också de små larvuslingar som systematiskt håller på att käka upp hela den krasseplanta jag har på terrassen. Först trodde jag att de är av samma sort som de som åt upp mina pilar för två år sedan, men det är de inte.

Hur som helst, tiden är mogen för en flödig duschning med såpsprit av grövsta kaliber! ½ liter vatten + 10 ml såpa + 5 ml rödsprit tar knäcken på det mesta i löss- och larvväg. Upp till kamp!

3 kommentarer:

  1. Mums det är gott med jordgubbar, det ser ut att bli gott om dom i år med.

    SvaraRadera
  2. Visst är jordgubbar=sommar! Alla andra bär går så bra att frysa, men jordgubbar blir så slaskiga och får en lite fadd smak när dom varit frysta. Nä, dom ska ätas på sommaren, nyskördade!
    Visst kommer jag ihåg dina basilikasticklingar! Jag har basilika i en stor kruka på kökstrappan och det går jättebra - hittills...
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Just i går tuggade jag också i mig årets första "egna" jordgubbe. Måste också hålla ögonen öppna och se när självplocket en bit härifrån startar
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!