måndag 1 juli 2013

Färgsnurrigt

JAG VET INTE vad det är med mig i år. I vanliga fall brukar jag vara nog så petig med att planteringarna på sommarterrassen ska hänga ihop och inte ge ett för joxigt intryck. Men i år har det helt slagit slint. Så som socker på gröten klämde jag också upp Lilla A:s gamla vind­snurra på räcket, som det ultimata tecknet på att här råder komplett färgsnurr denna sommar :o)


I trappan upp står det ett otal krukor av olika dimensioner. Det är pe­largoner, fuchsior, mera pelargoner, samplantering av diverse träd­gårdsväxter och så ännu mer pelargoner. I en enda röra.

I storkrukorna uppe på själva terrassen är läget detsamma, fast värre. Här kan man inte hitta en röd tråd överhuvudtaget, om man så letar med ljus och lykta. Och som inte detta skulle vara nog, så har jag vid trappans fot hängt upp en koboltblå ampel med knallgul krasse. Håhå, jaja ...


Det enda ”smakfulla” på terrassen i år är nog min mammas urgamla cy­kelkorg av rotting, som nu får fungera som planteringskärl. Kan ni fatta att det här är resultatet av en enda köpt violplanta?!
Titta inte på fönstret i bakgrunden, tack!


Med trädgårdsarbetet är det lite grann som med städningen inomhus har jag märkt. Jag har en låång lista på sånt som tarvar en insats; sånt som inte är direkt lockande med nödvändigt, som att vända går­dens öppna komposter. Istället pysslar jag med fånigt småpill, som att frisera en flera år gammal våreld (eller om det var höstglöd), som av någon anledning överlever och överlever.


Och sen är det ju dags för fika. Komposterna finns nog kvar nästa år imorgon också.

6 kommentarer:

  1. Man får ha det som man vill i sin egen trädgård; det var det många, som skrev till mig när jag lite beklagade, att jag har så många sorters växter!
    Så det gäller för dig också! Ibland blir det inte så färgstämt och fint som man har tänkt, för att man handlat lite impulsivt, men det kan faktiskt kännas ganska skönt också...
    Så - njut av dina färger!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag njuter allt vad jag hinner orkar :o) Dessutom kom jag igår på temanamnet för trädgården det här året: Bohemian Rhapsody. Det är väl perfekt, så säg?

      Radera
  2. Det var en lättnad när jag hörde P1:s trädgårdsexpert säga att hon har slutat att vända på komposterna, så jag tog till mig det direkt.
    Jag kan tycka att det är vackert med en genomtänkt trädgård, där form och färg stämmer, men det blir mera spännande att gå på upptäcksfärd där det är mera rörigt, där man inte vet vad som dyker upp bakom nästa hörn eller buskage.
    Det kan nog vara klokt att ha violerna i en korg annars är det risk att man hittar dom både här och där nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, du säger det, att man inte ska vända komposterna enligt nutida normer? Men så bra! Detta rön tar jag med stor förtjusning till mig och ställer genast in grepen längst bort i hörnet :o)

      Trots att jag alltid nöjer mig med att ha violer bara på terrassen kan du ge dig tusan på att det finns småplantor lite varstans på gården. Mest av allt i gruset, som tycks vara den ultimata groningsmiljön för det mesta i växtväg.

      Radera
  3. Du är påverkad av klimatsvängningarna helt enkelt. Det blir mer och mer sydeuropeiskt här uppe hos oss. Det ser typiskt italienskt ut med alla dina blandningar tycker jag. Mysigt!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Jag visste väl att det skulle dyka upp en förklaring till detta jättelika avsteg från den sedvanliga approachen! Självfallet är det klimaaatet som ställer till det ;o)

      Om det vore konståkning det handlade om skulle min trädgård - i dagsläget - tilldelas usla poäng för det tekniska framförandet men kapa åt sig desto mer för det konstnärliga. Fast vad Bengt Grive skulle ha fått till för rolig benämning på ”tävlingsdräktens” färgsättning är svårare att gissa sig till. ”Tuttifrutti” kanske..?

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!