lördag 6 juli 2013

Skål, tammefan!

DET HAR VARIT en lång dag. Lånet av en Fiskars maskrosuppdragare bär skulden. Men nu sitter jag här igen en lördag, i min tanthammock och utan annat sällskap än en liten, tystlåten argentinare.


Under en mycket kort sekund övervägde jag möjligheten att dressa om, kamma det gråsprängda och hoja in till stan för att bete mig som vanliga människor. Ja, gå ut på etablissemang så här mitt i värstaste sommaren alltså.

Men jag besinnade mig lika fort som jag hunnit tänka tanken. Jag är hellre ensam med mig själv här hemma än ensam ute på rajraj, så är det bara. Och för den delen får jag alldeles strax sällskap av kom­mis­sa­rie Banks. Honom kan man stänga av om man tröttnar. En klar för­del, som alls icke är att förakta.

Så skål, tammefan! Det här är också en sorts lördag :o)

8 kommentarer:

  1. Så synd att mitt vinförråd har sinat annars hade jag skålat med dig. Äsch, jag skålar ändå: Skål!

    SvaraRadera
  2. Det blev lite skål här också igår kväll. När vi "gamlingar" just tyckte att vi började se slutet på dagen dök bror min upp helt oväntat. Han bor annars 45 mil norrut. Han var nerskickad av sambon för att se på ett sommarhus och åkte tillbaka hem nu på morgonkvisten. PÅ eftermiddagen i dag kommer våra goda vänner med husbil. Lätthanterliga gäster som sköter sig själva halva dygnet. Fast ibland skulle jag gärna sitte en stund alldeles själv i trädgårdssoffan med ett glas rött eller vitt.Hahaha, nu skrev jag på öländska igen. Här avslutas alla verb på e.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så pensionatsverksamheten blomstrar som vanligt, haha! Nå, när middagen är avklarad och kvällen kommer får du väl helt kallt grabba ett glas, obemärkt öppna dörren och på lätta fötter smita iväg till någon avskild vrå i trädgården för att pusta ut en stund? Det får man faktiskt fast man har främmande!

      Radera
  3. En djävul (Diablo) från Chile är lika tystlåten som din argentinare, tillbringade en liten stund med komissarie Morse. SKÅL i efterskott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sydamerikan som sydamerikan, hördu! Och Morse eller Banks är egentligen hugget som stucket. Om det inte är den äldre versionen av Morse förstås, för han går utanpå vilken nutida, brittisk kommissarie som helst :o)

      Radera
  4. Det låter som ett skönt sätt att tillbringa lördagskvällen på, tycker jag!
    Här hade vi fullt hus med två av döttrarna och deras familjer. Och kvällen slutade med att vi tittade på gamla videofilmer från när barnen var små - vi hade lika roligt allihop!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det skulle det ha varit - om jag lyckats sitta stilla på rumpan i min hammock lite längre än en knapp halvtimme. Jag vet snart inte vad jag ska göra av alla mina myror i brallan, som gör att jag inte har ro i kroppen att "bara vara" :o/

      Gamla videofilmer kan vara riktigt kul! Min mamma lät föra över en del gamla smalfilmer från min och brorsans barndom till VHS-kassetter. De finns kvar, men ingenting att titta på dem med. Jag borde absolut, i min tur, låta någon flytta det till ett modernare medium, som dvd-skivor.

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!