onsdag 3 juli 2013

Ljuvliga juli!

DET ODISKUTABELT BÄSTA med juli är att alla mina rosor i tur och ordning går i blom. Alla utom buskrosen 'Frühlingsduft', som gröna lar­ver med stor effektivitet tuggat i sig alla årsskott från innan jag hann dit med såpspriten :o(

Men klättraren 'Wrams Gunnarstorp' och buskrosorna 'Schneewittchen' och 'Rhapsody in Blue' har nu bekänt färg. 'Chapeau de Napoléon', även det en buskros, är på god väg:


Min 'New Dawn' är det däremot inte mycket med i år. Det inte ohyran gjorde kål på ifjol somras, det tog vintern. Några magra stänglar och några minimala knoppar är allt hon mäktat med. Men ett nytt, kraftigt årsskott är redan en meter på höjden, så det finns hopp om livet. Fast än så länge blommar hon inte :o/

Idag är det kökskommendering sedan arla morgonstund, då jag iförd morgonrock stod vid spisen och kokade vaniljkräm – och blev med två oanvända äggvitor. Sånt slänger man inte! Så det blev till att vispa ma­­rängsmet lite så där oplanerat. En plåt mandelmaränger fick det bli den här gången.


Nåväl, nu är tårtan fylld och marsipandekoren fixad. Vad som återstår är att snoppa och dela jordgubbar, vispa och snyggspritsa grädde och sen göra vad jag kan för att få det hela att se någorlunda pro­fes­sio­nellt ut. Sen bär det ut i trädgården för att plocka blommor till en rejäl födelsedagsbukett. Är det femti som fylls så är det! Och även om ju­bi­laren är man ska han självfallet ha en blomsterhyllning också :o)

Medan marängerna stod i ugnen passade jag på att ”måla” en tavla. Motivet är förstås min älskade trädgård:

1 kommentar:

  1. Mmmm, det tårtkalaset hade man gärna varit med på...
    Ha en bra dag, kram, Monica

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!