tisdag 5 januari 2010

En mandolin från Amazon

FÖR FÖRSTA GÅNGEN i mitt liv har jag idag beställt någonting via amazon.com. Inte helt oväntat blev det en kökspryl. Om jag kan sä­gas ha någon svaghet här i livet, så är det proffsiga och bra mat­lag­nings­red­skap. Det erkänner jag utan omsvep.

Jag har länge, länge velat ha en riktigt bra mandolin, men av olika or­saker (mestadels pur snålhet ...) inte kommit till skott. Men i och med att jag igår inkasserade lite oväntade slantar för några av mina vir­ka­de ”Peace”-grytlappar bestämde jag mig för att tiden var mogen.

Den här blev det, en slimmad svart sak av märket Mastrad med fem olika bett. Vanliga rivjärn i all ära, men för att åstadkomma jämna, tunna skivor av t.ex. potatis till en gratäng funkar ju inte ett sån’t. Dessutom kan man med den här modellen steglöst jus­tera ski­vor­nas tjocklek mellan en och nio millimeter. Najs!

Nu ska här skivas, strimlas och rivas så det står härliga till! Lite taskigt att A är allergisk mot råa morötter, men jag får trycka i mig desto mer själv. Förmodligen kommer hon framåt vårkanten att på sina bara knän böna och be om något annat än olika rotsaks­gratänger till mid­dag.

5 kommentarer:

  1. Jag skulle skiva massor med gurka för inläggning för några år sedan. Mannen min hade inhandlat en skivare på en mässa ,jag kommer inte ihåg vilken, så han erbjöd sig att sköta skivningen. Okej, han skred till verket, det gick fort som attan....Aj som f-n där rök en bra bit av tummen. Sedan dess ligger den väl undanlagd i skåpet. Men visst är det ett bra redskap i rätt händer.

    SvaraRadera
  2. *s* Jo, jo, så kan det gå. Men den här mojängen påstås vara ”safest on the market” och har fått bra användaromdömen (som jag litar mer på än försäljartugg). Det lär väl ta nå’n vecka innan den kommer på posten, men jag lovar att rapportera hur mycket fingertoppar det hamnade i premiärgratängen ;)

    SvaraRadera
  3. Hej där Nina! Vad snyggt att den var svart! Vad är det för märke? Har funderat på att kanske skaffa en sådan där grunka nu när jag ska förbättra min mathållning...

    Hälsn Eva

    SvaraRadera
  4. Hej, hej! Som jag skrev i inlägget så är den tillverkad av Mastrad, och jag beställde via amazon.com. Priset - trots frakten - var mycket lägre än jag kunde hitta någon annanstans och leveransen var hyfsat snabb.

    SvaraRadera
  5. Hrmm...jag har kollat runt lite på nätet och börjar förstå att det inte rör sig om nåt "billigt skräp" vilket som helst. Har fått veta att Mastrad är ett franskt märke, förmodligen av allra yppersta kvalitet...! Äsch då!...Nej, jag tror att jag nöjer mig med att skaffa en bra kniv; när allt kommer omkring så är det roligaste med matlagningen just att skära och skiva och skala! Och jag är benägen att skada mig på vassa apparater. Men snygg var den, särskilt färgen! Berätta gärna se´n om du blev nöjd med den!
    PS)Att du vågar beställa från utlandet! vart det inte jättedyrt och omständligt? Hälsn Eva

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!