söndag 6 juni 2010

Av jord är du kommen ...

DET HÄR INLÄGGET är speciellt för er, eventuella krukväxtmänniskor i republiken Finland. Det innehåller en varning, som bör tas på allra största allvar.

Jag är inget proffs i krukväxtsammanhang, men många av mina bloms­ter har hängt med i åratal. Vuxit, frodats, blommat och mått allmänt bra – och någon gång mellan varven har jag planterat om dem. Den­na vår bestods rätt många av dem med denna ynnest, att få fötterna i ny, fin jord.


Trodde jag, ja. Just nu är jag så förbannad och lessen och irriterad att jag inte vet vart jag ska ta vägen med hela mig. Den jord jag köpte senast, Kekkiläs ”Kasper”, är den absolut sämsta jävla (ja, nu svär jag igen ...) skitjord jag någonsin kört ner mina fingrar i.

Krympning vid torkning: massor
Uppsugningsförmåga: på minussidan
Konsistens: blir som en cementklump runt rötterna när den torkar

Flera av mina skötebarn håller nu på att dö uttorkningsdöden, efter­som jorden aldrig blir genomvattnad och förmodligen tar till sig lika mycket syre som vid en inandning på Mars. Inte ens om jag ställer krukan under köksblandaren och låter vattnet småsipprande rinna i tio minuter är det mer än ytan som blir våt. Krafsar man lite är det snustorrt.


Så vad ni än gör, köp ALDRIG, ALDRIG NÅGONSIN, denna full­stän­digt värdelösa planteringsjord! Och, jadå, jag har varit i kontakt med Kekkilä. Svaret jag fick var ungefär lika mycket värt som en axel­ryck­ning. Låt mig citera:

”Hej!

Tack för din feedpack!
Kasper blomjord är tillverkat i Parkano i Kekkilä jordfabrik.
Alla produkter har sitt eget recept. Kasper blomjord innehåller till exempel olika torv kvalitet, sand och gödsel.

När man planterar krukväxter till den nya jorden och vattnar kan det hända så att jordbytan blir kompakt.
Det händer när man har vattnat nya jorden för mycket på en gång.

När man använder Krukgrus eller Krukdekor på myllans uta hjälper det så att myllutan inte går so kompakt.
Jag rekommenderar också underbevattning.

Man måste också komma ihåg att mullbyte är stor stress för plantor, de kan skadas sig och växa dåligt för en stund.

Hoppas att du kan tro på Kekkiläs myllor i framtiden!”

”Tro på Kekkiläs myllor”, my ass! Idag blir det omplantering. Igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!