lördag 10 juli 2010

Hot! Hot! Hot!

DET KÄNNS SOM hela Åland har bogserats till tropikerna någon natt när jag sov och inget märkte. Här är hett, hett, hett. Och solen gas­sar, skiner, steker och lyser som aldrig förr.

Själv har jag hållits inomhus och morrat, eftersom jag inte bör vistas alltför mycket i den rådande, kraftiga UV-strålningen. Ända tills jag plötsligt kom ihåg: jag fick ju för ett år sedan mig påprackat ett pa­vil­jong­tak som andra inte hade användning för längre! Ett sånt där par­ty­tält, ni vet, men utan väggar.

*rota-rota-rota fram den dammiga och halvtrasiga kartongen*


Tur att man är lite logisk till sin läggning, för någon bruksanvisning för hur alla rörstumpar skulle fogas ihop för att bilda ett sexkantigt tak fanns det inte. Men hopfogat blev det, och med lite hjälp av M, P och B, som mycket vältajmat tittade in på besök, landade hela här­lig­he­ten även på rätt plats: över mina adirondackinspirerade solstolar på den grusade planen.


Härliga tider! Nu kan jag sitta ute hela dagarna om jag vill, vilket jag också gjorde igår. En hel, lång dag med virkning på filten av hexa­go­ner. Inte ett smack av vikt blev uträttat :o)


Aaah! Färgerna i mitt projekt matchar just nu blomningen i min träd­gård. Bara en sån sak kan lyfta humöret till nya höjder och få snurr på inspirationskarusellen :oD


Det går långsamt fram, men det går ändå fram! För ett tag sedan räk­nade jag ut att jag behöver totalt 305 sexkanter. 145 har jag klarat av, så det är ju nästan hälften. Att det när alla hexagoner är färdiga ytterligare ska virkas en flera varv bred kant runt det hela försöker jag i dagsläget låta bli att tänka på ;o)


Här ser ni förresten anledningen till min solskygghet. Det gör ni väl..? Hm, jaså inte det? Titta noga! Det syns nog, även om plastikkirurgen gjorde att snyggt jobb. (Nej, det är inte näsan, den föddes jag med. Och min flyende haka har jag inte heller gjort något åt, fast somliga sä­kert tycker att behov föreligger. Men åt mig duger den och det är ju ändå jag som ska släpa på den.)


Här är det, på örats ytterkant! För tre år sedan re-opererades jag vid Åbo universitets centralsjukhus i Finland för melanoma in situ, för­sta­dium till malignt melanom, elakartad hudcancer. Det upptäcktes helt av en slump i samband med ett tidigare utfört polikliniskt ingrepp för att avlägsna vad alla trodde var ett helt ofarligt litet födelsemärke. Kirurgen gjorde ett fö­re­dömligt arbete med tanke på vad han hade att jobba med.

Ett varningens ord till alla solälskare: jag pigmenterar utomordentligt bra och blir brun, inte röd. Men en gång – en enda gång – för c. fem­ton år sedan brände jag baksidan av öronen. Det räckte med det. Så använd hatt! Använd solskyddsfaktor! Solen är farlig! En solskada på huden läker aldrig, den är bestående. Har man otur utvecklas det till cancer. Så snälla ni, var försiktiga i sommar!
[tags: crochet, blanket, hexagon, multicolor, colorful]

10 kommentarer:

  1. Jo då! Äldsta sonens gudmor dog efter ett hastigt insjuknande i malignt melanom. Det lärde nog hela bygden här att vara försiktiga med solen. Somliga av oss kommer ihåg det fortfarande efter nästan 20 år.

    SvaraRadera
  2. Oh vad du är flitig med virket. Jag får inte garnet att löpa mellan mina fuktiga fingrar fast jag sitter i skuggan. Du kan inte ana hur C svär när vi ska sätta upp vår paviljong, nu har han förtärkt och numrerat stängerna.
    Snygga bilder på dig.... är det lilla A som tagit dem?
    Vi håller på att fixa picnick, idag ska vi ner till Ystad.
    Vi ses och höres

    SvaraRadera
  3. Jättefiffigt med ett partytält! För skugga behöver man i denna värme! Vi har nog ungefär samma väder som ni, d.v.s. nästan olidligt varmt! Och torrt! VI VILL HA REGN!
    Det låter ju inte kul med ditt melanom! Men jag gillar inte att sitta i solen, och det är ju bara bra, tydligen...
    Ha en skön dag under ditt "tält-tak"!
    Kram, Monica
    P.S. Så flitig du är! Stickning och virkning får vänta till hösten för min del! D.S.

    SvaraRadera
  4. Härligt med ett tälttak!!! Sitter i skuggan under parasollet mest hela dagarna (när jag inte är ute och "dejtar", he, he)... Fasen så torrt det är! Nu längtar jag efter regn!

    Malignt melanom är inget att leka med! Tur att det upptäcktes i tid!!!

    Kramen och tack för din kommentar hos mig!

    SvaraRadera
  5. Filten blir ur-snygg verkligen!!
    Men vilket jobb????
    Jisses, va flitig du är, människa..
    ...och i denna värmen!

    Ditt öra ser jättefint ut, om än lite naggat i kanten.
    Vad gör väl det, när man blir frisk??
    För det är helt klart det viktigaste ju.
    Och jag är så glad för din skull att Läkarna upptäckte detta i tid.
    Jag tar till mej dina ord och framförallt dina bilder här, och LOOOOVAR att jag ska vara mer försiktig.
    Man tror ju aldrig att det ska drabba en själv, men JAG borde veta bättre som haft cancer själv.

    Jag lider gravt av "struts-fenomenet" och kör huvet i sanden så fort jag inte VILL ta till mej något.
    Inte förrän långt efter min operation, så fattade jag vilka konsekvenser det kunde fått!?!?

    SÅ nu ska här kletas på med 30 solskyddsfaktorn!
    Förresten är det nästan skönare i skuggan, men ibland hittar man ju ingen...till exempel vid havet.

    Ditt "tält" blev ju superbra där vid dina stolar!
    Man SKA ju vara sparsam, så spara nu på "alla måsten" till en annan dag!
    (Hade GÄRNA suttit där och gjort dej sällskap vid ditt fikabord!)

    Kram på´re, och TACK för att du påminner oss om att vi bör vara försiktiga nu. Sånt tål att upprepas minsann!

    "Stigbert"

    SvaraRadera
  6. Ja i år kan man hittils inte klaga på att det inte är soligt å varmt. Det är ju nästan olidlig värme,tur att skuggan finns.Det blev ju fint med taket.Jag har tre parasoller.Förra sommaren opererade jag bort ett mystiskt sår på ena armen som inte ville läka,det var något som jag fick tjata mig till.Men det var inget allvarligt vad han sa.?Men jag aktar mig mitt på dagen,har alltid gillat solen,men förståndet kommer med åren,tyvärr kan det vara för sent då.Det blev fint med taket sitt nu där å virka i skuggan.Kram på er.

    SvaraRadera
  7. Alla ovan:
    Huva ... det har varit en varm och lååång dag. Jag återkommer med svar på kommentarer under söndagen, för nu är jag slut som artist!

    SvaraRadera
  8. Pipi:
    Bra! Du som har en liten en har ju ännu större anledning att tänka på vilken grill vår sol numera är.

    Monkan:
    Haha! Flitig stämmer inte riktigt. Virkandet går i uuultrarapiiid och är, som du säger, lite klibbigt emellanåt. Men en maska här och en maska där blir till slut en sexkant :o)

    Numrera stängerna ska jag också göra, OCH ta en bild på hur bitarna är hopfogade med varandra. Sen går det säkert lite lättare nästa sommar. C är smart han ;o)

    Hoppas ni fick en trevlig picknick i Ystad!

    Monica:
    Vet du vad, jag har aldrig varit mycket för att sola, så där på riktigt. Öronbränningen åstadkom jag hemma i grönsakslandet, när jag korkat nog ägnade timmar åt att rensa ogräs utan att ta en hatt på huvudet. Dumt! Dumt så det förslår!

    Inte virkar jag mycket heller i den här Saharahettan. Men att sitta helt sysslolös och flämta under paviljongtaket klarar jag inte heller. Myror i brallan, du vet ;o)

    Uffematten:
    Nä, melanom är ruggigt farligt. Det som initialt togs bort på mitt öra var bara någon millimeter stort och såg mest ut som en smutsfläck. Först trodde jag faktiskt att det var det, men när energisk tvätt med tvål och vatten inte gjorde någon nytta gick jag och visade upp det. Varken sköterskor eller någon av tre läkare trodde det var något elakartat, så de blev minst lika chockade som jag när PAD-svaret kom.

    Gissa en gång om vi här på Åland också vill ha regn ... Fy, vad det är varmt! Fy, vad det är torrt! Fy, att man har mage att klaga på sommaren ;o)

    Ha det super och fortsatt lycka till med du vet vad! :oD

    "Stigbert":
    Äh, jag har ju bestämt att filtjä-eln ska få ta minst ett år, så det är mindre än en sexkant om dagen, om man räknar så.

    Och du, nu är det faktiskt bäst att du lägger ner strutsmentaliteten! Faktor 30 på utsatta delar och aldrig mååånga timmar i solen. Helst inte alls mellan kl. 10 och 14. Basta!

    Stickmamman:
    Nå, nog skulle jag tro att du är en av de få som i grund och botten går ganska säker. Din pigmentering är ju hur bra som helst - långt bättre än min. Men det är ändå bäst att inte sola för mycket och inte mitt på dagen, när UV-strålningen är som starkast.

    Idag är det ännu varmare än igår, för det blåser knappt en pust. Vi, A och jag, pustar desto mer och jag är nöjd att jag kom på att soltaket fanns att sätta upp!

    SvaraRadera
  9. Hallå där i solstolen. Utrustad med solkräm och långärmad tröja har jag nu varit en sväng till udden. Annars bor jag under stora markisen hela dagen och tittar fram först efter 18 eller så. Just nu leder Ölands norra udde solligan räknat från midsommar. två timmar mer än Visby! +34 här just nu!
    Kerstin

    SvaraRadera
  10. *pustar av medlidande*

    Jag valde nyss att gå in. Det är svalare inomhus i min bottenvåning, där väggarna är av betongtegel, än utomhus i skuggan.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!