tisdag 13 april 2010

MÖNSTER > Virkad hexagon från Attic24

 
DET KANSKE ÄR någon av er som funderat på hur man virkar hexa­go­nerna jag använt för att göra väskan i ett tidigare inlägg? Jag har nu fått kontakt med Lucy med bloggen Attic24 och fått tillstånd att över­sät­ta hennes beskrivning till svenska och att låna hennes fantastiskt fina bilder.

Photo by: Lucy/Attic24
Lucys hexagoner är virkade med en 4 mm nål och som synes nedan blir den färdiga hexagonen då ungefär lika stor som en handflata. Varje rak sida mäter 6 cm och diametern mellan spetsarna är c. 11 cm. Beskrivningen förutsätter att du redan känner till de grund­läg­gan­de maskorna i virkning.

Photo by: Lucy/Attic24
Börja med att lägga upp 4 lm och sammanfoga dem till en ring. Hålet i ringens mitt kommer att vara rätt litet, men det är genom detta du måste virka det första varvet. Töj lite med fingrarna om det behövs.

VARV 1:
3 lm (= 1 st) och därefter 11 st i ringen. Slut varvet med en sm genom den 3:e av de första 3 lm. Tag av garnet, men lämna tillräckligt för att kunna göra en knut. Nu borde du ha en liten hjulformad cirkel med 12 m/”ekrar”.

Photo by: Lucy/Attic24
Ta en ny färg för varv 2. Knyt ihop det med ändan från förra varvet och låt garnstumparna följa med i den fortsatta virkningen så slipper du fästa trådar.

Dra det nya garnet till framsidan genom en av st. Du virkar i maskorna på det här varvet, inte i mellanrummet mellan ”ekrarna”. På det här varvet virkas ”bubblor”, vilket innebär att du virkar 2 ofullständiga st i samma maska och förenar dem på slutet genom att dra garnet ge­nom alla öglor.

Så här görs en ”bubbla”:
1 omsl, stick nålen genom följande m, 1 omsl, dra garnet genom m (= 3 öglor på nålen), 1 omsl och dra garnet genom 2 öglor (= 2 öglor på nålen). Fortsätt med 1 omsl och stick nålen genom samma m en gång till, 1 omsl och dra garnet genom m (= 4 öglor på nålen), 1 omsl och dra garnet genom 2 öglor (= 3 öglor på nålen), 1 omsl och dra garnet genom återstående 3 öglor.

VARV 2:
2 lm, 1 st i samma m. 1 lm. Virka i följande m en ”bubbla” enligt be­skriv­ningen ovan och därefter 1 lm. Upprepa ytterligare 10 gånger var­vet ut tills du har totalt 12 ”bubblor”. Slut varvet med en sm ge­nom den 2:a av de första 2 lm och tag av garnet.

Photo by: Lucy/Attic24
Då fortsätter vi med varv 3 och stolpgrupper. Nu virkar du i mel­lan­rum­men mellan ”bubblorna”.

VARV 3:
Ta en ny färg, knyt ihop med med stumpen från föregående varv och dra fram en ögla mellan två ”bubblor”. 3 lm (= 1 st), 2 st i samma mel­lanrum och 1 lm. Virka 3 st i följande mellanrum, 1 lm. Upprepa yt­ter­li­gare 10 gånger varvet ut tills du har totalt 12 stolpgrupper. Slut var­vet med en sm genom den 3:e av de första 3 lm och tag av garnet.

Photo by: Lucy/Attic24
VARV 4; lm-varv:
Ta en ny färg och fäst som tidigare. Dra upp en ögla mellan stolp­grup­per­na på föregående varv. 3 lm och därefter en sm i mellanrummet mellan stolpgrupperna; detta förankrar lm-kedjan vid arbetet. Fort­sätt varvet ut att virka 3 lm och 1 sm i följande mellanrum. Slut varvet med en sm genom den första lm du virkade. Ta inte av garnet, du kommer att använda samma färg på varv 5.

Photo by: Lucy/Attic24
VARV 5:
Detta är det sista varvet och det som genererar den sexkantiga for­men. Du fortsätter med samma färg som på föregående varv och vir­kar under de lm-kedjorna på förra varvet.

Börja med en sm under den närmaste lm-kedjan. 3 lm (= 1 st) och där­efter 2 st runt samma kedja. 2 lm (dessa är spetsen i sexkantens första hörn) och 3 st runt samma lm-kedja. Det första hörnet är där­med klart och ska se ut som en grupp med 6 st med ett spetsigt hörn i mitten.

Fortsätt med 3 st runt följande lm-kedja. Detta är en enskild grupp och motsvarar en rak sida på sexkanten. Runt den 3:e lm-kedjan vir­kar du 3 st, 2 lm, 3st, vilket formar det andra hörnet.

Fortsätt varvet ut med en enskild grupp st runt varannan lm-kedja och 1 grupp + 2 lm + 1 grupp runt varannan. Varvet avslutas med en en­skild grupp med 3 st och en sm runt den 3:e lm i början av varvet.

Photo by: Lucy/Attic24
Klart!

Det här blogginlägget finns i pdf-format.

LADDA NER PDF-FIL




~~~ All cred to Lucy ~~~

A huge thank you to Lucy for letting me translate this simple but oh so beautiful pattern into Swedish and for allowing me to post her gor­geous pictures! Happy hooking!

[tags: crochet, hexagon, pattern, swedish, Attic24]

15 kommentarer:

  1. Å, så fint! Så här vill jag göra! Men hur får man ihop dem sen?

    SvaraRadera
  2. Hej Ulla!

    Antingen gör du alla hexagoner helt färdiga och syr ihop dem eller - och så gör både Lucy och jag - så börjar du med att göra en helt färdig. De följande hexagonerna virkar du på sista varvet fast med den/de föregående. Lucy har en bra beskrivning på sin blogg HÄR. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Oj, det är alltså så man får det så fint! Men det verkar svårt och min engelska är inte så vidare värst.....

    SvaraRadera
  4. Det är faktiskt inte så svårt som det ser ut vid en första anblick. Lucys bilder är dessutom väldigt tydligt, så om du struntar i texten och bara ser på bilderna kommer du nog på hur man går tillväga :o)

    SvaraRadera
  5. Jag ska prova! Tack igen!

    SvaraRadera
  6. Hej igen!
    Jag får faktiskt till det! Jag blev ju så sugen när jag såg dina fina arbeten. :) Jag måste ju jobba lite på det men jag har iaf kommit igång!
    Tack för inspirationen!
    En liten fråga bara, Hur gör man med kanterna? Ska de vara "flikiga" eller hur gör du där?

    Hälsningar
    Ulla

    SvaraRadera
  7. T.v. har jag bara använt hexagonerna i väskor och då helt på gehör virkat kanter upp- och nertill för att jämna upp det hela och få en rak kant. Min filt kommer jag däremot att låta ha "flikiga" kanter. Tror jag i alla fall. Det är några hundra hexagoner kvar tills jag är tvungen att fatta ett beslut om den saken ;o)

    SvaraRadera
  8. Hej!

    så bra att någon har översatt mönstret! jag skulle öppna pdf-filen men får då ett felmeddelande.. Är det något du skulle kunna åtgärda?

    tack på förhand!

    SvaraRadera
  9. Hej Frida! Det måste nog vara i din ända det är något knasigt, för jag kan öppna pdf-filen själv utan problem. Försök igen :o)

    SvaraRadera
  10. SÅ otroligt fina "rutor"!! Jag har tidigare virkat några enligt beskrivningen, och satte igång nu igen (ska försöka få ihop till en babyfilt). Mitt problem verkar vara att mitten blir liksom "för stor" och står upp som en knöl på varje ruta. Virkar jag fel, eller kan man sträcka rutorna senare för att få dom platta? Såå tacksam för svar, om du vet hur jag kan åtgärda problemet.. :o)

    SvaraRadera
  11. Hej! Hm ... det låter nog som du gör något på fel sätt, för hexagonerna blir alldeles platta och fina om du får till det som det ska vara.

    Nu är det ju omöjligt att säga VAD du gör fel utan att se en som du gjort, så mitt enda råd är att du börjar med en till och gör ett nytt försök. Kanske det hjälper om du går till Lucys egen blogg och läser hennes beskrivning på engelska?

    Lycka till!

    SvaraRadera
  12. Tack för svaret! Vet inte vad jag gör fel; men gick till engelska sidan och sätter nu ihop dom enligt mönstret där. Alltså virkar fast rutorna allt eftersom. Testade stryka på filten med en våt duk över, och om inte förr så då blir den platt och fin!!:o) Måste säga att jag verkligen älskar mönstret! Hur har du gjort i kanterna då filten är klar? Lämnar ojämn eller virkar någon slags kant? Hittade ingen bild alls på någon filt som var klar, och är lite fundersam hur jag ska göra.. //Anna

    SvaraRadera
  13. Så bra att du fått ordning på det hela. Jag har inte översatt Lucys beskrivning för hur själva hopvirkandet går till, men det finns ju som sagt på hennes sidor :o)

    Min egen hexagonfilt ser ut så här: http://stjarnkraft.blogspot.com/2010/09/malgang.html

    Jag har ingen beskrivning för hur jag virkat kanten; den virkade jag helt på gehör med målsättningen att minska höjdskillnaden mellan "toppar" och "dalar".

    SvaraRadera
  14. Hej och tack för att du översatt detta fina mönster! Vilket garn använder du? Jag provade att virka med 4:ans nål och Järbo bomull 8/4 men den blev för luftig och gles. Förmodar att du använt lite tjockare garn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna!

      Det mesta jag virkat/virkar gör jag med ett merceriserat bomullsgarn som heter Catania och använder då nål 3,5 mm, så prova med att gå ner i storlek på din virknål. Hexagonerna blir visserligen mindre då, men resultat säkert bättre.

      Lycka till!

      Radera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!