torsdag 17 december 2009

Julkrukan

JULKRUKEPROJEKTET som jag påbörjade den 15.12 är slutfört. Jag ville ha en vit kruka, men inte helt enfärgad. Därför valde jag en väl­digt grafisk snöstjärna som motiv, och så här blev det:

Krukan är målad första gången med högblank, vit färg och här är schab­loner skurna av själv­häftande plast på plats.

Jag använde totalt tolv stycken snö­flingeschabloner för hela krukan.


Andra omgången färg avklarad – denna gång matt målarvit – och schab­lonerna är borttagna. Man får inte vänta för länge med att pilla bort dem, för då torkar de fast för mycket och river med sig färg när de av­lägs­nas!


Och så här ser slutresultatet ut. Några tallkvistar i en glasburk med vatten + några små guld­bollar + ett antal droppformade glasprismor. Enkelt men ändå juligt.

Bandet i naturvitt och rött är hemvävt av min farmor någon gång i början av 1900-talet. Det känns coolt!

Med bandet borta och något annat än tallkvistar funkar krukan även andra tider än under julen, och det är ju praktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!