torsdag 17 december 2009

"En sockerbagare här bor i staden ..."

SISÅDÄRJA, NU ÄR grund­arbetet på pepparkaks­husen av­klarat. Japp, det blev delar inte bara till ett hus utan två, plus en inte alls oäven sats med vanliga kakor också. Pepparkaks­degen som Pipi tipsade om kan för övrigt rekommenderas åt det varmaste: hem.bredband.net/merjul/degen.htm. Helt suverän! Den både smakar gott och är lättbakad, och jag tror minsann det är första gången i mitt bagarliv som det inte behövts en gnutta mjöl vid utbakningen av pepparkakorna. lättarbetad är den alltså :)

Imorgon väntar således ”heta arbeten” när delarna ska fogas ihop. Jag vet att vissa förlitar sig på kristyr som ”lim”, men jag föredrar rejälare fastsättning med smält socker. Skållhett och obehagligt att jobba med, men ger ett mycket hållbart resultat. Och sen återstår bara det roliga: själva dekorationen.

Bilder på de blivande konstverken utlovas inom en snart framtid – om inget oförutsett inträffar och det hela slutar i en gigantisk hög med skorpsmulor och mosade M&M's förstås ...

1 kommentar:

  1. Tack och lov att det var ett bra recept! Det är alltid lika nervigt att rekommendera nåt man själv inte testat!

    Och att limma ihop pepparkakshus (köper färdiga byggsatser på Sparis faktiskt!), ja då kör jag med limpistol! :D

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!