onsdag 22 juni 2011

Fler frön i framtiden från detta företag?
Skulle inte tro det :o/

FÖR TVÅ VECKOR sedan köpte jag från Stora Specialbutiken bland annat frön av spenat, rädisa, romersk sallat och rucola och sådde en­ligt alla konstens regler, med vatten i såfåran och ett par, tre frön i klunga. På två veckor har endast två (!) spenatfrön, raden med rä­disor...


... och överväldigande fyra (!) av rucolafröna grott. Däremot inte ett en­da av sallaten.


I raden längst till vänster sådde jag på prov fem år gamla rädisfrön. Att de inte grott förvånar mig inte.

Grobarhetsprocenterna som utlovas på de nyköpta påsarna (samt sista försäljningsdag):
SPENAT: min. 75 % (Sep. 12)
RÄDISA: min. 70 % (Sep. 12)
ROMERSK SALLAT: min. 75 % (Sep. 11) Hallå där! Restlager från ifjol???
RUCOLA: min. 70 % (Sep. 12)

Ännu lite tidigare köpte jag från samma ställe frön av rödbeta, maj­ro­va och morötter. I de fallen är resultatet inte fullt lika nedslående, men begrunda bilden här nedan. De tre översta raderna är majro­va, de undre tre rödbeta:



Grobarhetsprocenterna som utlovas på påsarna (samt sista försälj­ningsdag):
MAJROVA: min. 80 % (Sep. 12)
RÖDBETA: min. 70 % (Sep. 12)

Från samma företag kommer sommarblomfröna i mina pallkragslådor, och de har inte grott som de ska de heller! En enstaka planta här och en enstaka planta där, och definitivt inte som det brukar vara. Som till exempel ifjol, med prisvärda frön köpta i Stora Billighetsbutiken, gube­vars! Då köpte jag även mina morotsfrön därifrån, och de grodde i princip till 100 %.


Igår svängde jag in till Stora Specialbutiken för att höra om det är fler som varit in och rapporterat samma usla odlingsresultat. Nähädå, det hade det minsann inte! Och bemötandet jag fick var minst sagt otrev­ligt. ”Det har ju varit torrt, så sådden har kanske inte varit tillräckligt fuktig”, sades det.

Torrt?! De senaste två veckorna? Hallåå-å, vilken planet bor ni på, om jag får fråga? Inte nog med att det har regnat så gott som dagligen, jag har också vattnat. Så där som en någorlunda van odlare gör med sin nya sådd.

När jag kom hem – morrande – bestämde jag mig på stående fot: det­ta företag har sålt sin sista planta eller fröpåse åt den här ruckel­häx­an. I framtiden beställer jag från Impecta, en fröfirma att lita på. Pe­ren­ner har jag inte på år och dag köpt hos Stora Specialbutiken, efter­som omgivningarna krälar och kryllar av slemmiga mördarsniglar.

Sen drog jag mig dessutom till minnes att jag även för ett par år se­dan råkade ut för liknande dålig grobarhet med frön köpta på samma ställe. Summerar jag detta med det för handen varande resultatet kan jag inte annat än dra slutsatsen att deras ställningar för fröpåsar står för varmt, vecka ut och vecka in i ett hett växthus.

Frön ska förvaras svalt, det vet ju alla med någon form av odlarvana, så det är väl fan inte undra på att frön köpta hos dem inte vill gro?! De som grott allra sämst är också de som är allra minst. Små frön ”brinner” fortare än stora, vilket skulle bekräfta min teori.

Men livet är inte bara elände! I trädgården spricker pionernas knop­par upp, en efter en, och igår kväll unnade jag mig att plocka ihop som­marens första bukett. Det, mina vänner, är L♥Y♥C♥K♥A!

5 kommentarer:

  1. Hej du. Gå in på min dagbok och läs den 19 juni. Annacarin i Västrahult, så gott som.

    SvaraRadera
  2. Nej, där ska man nog inte handla! Men när dom säljer frön, måste dom väl känna till att frön ska förvaras svalt...
    Vilken underbar bukett!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Undrade vilken affär du syftade på tills du kom till sniglarna. Då fattade jag bums! Själv har jag sått både rucola och rädisor i år som var 8 år gammla och de har grott väldigt bra! Jag har köpt mina frön från nyttoväxtföreningen i Helsingfors. Rekommenderar dem! Kan skicka dej årets katalog som är obehövlig för mej så får du kika själv, om du vill?

    SvaraRadera
  4. Vilka fröskräckligt fröfärliga klåpare! *sympatimorrar*

    SvaraRadera
  5. Ord o inga visor...amen!! ;-)

    Steffe

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!