torsdag 23 juni 2011

Jag är tacksam för ...

DET FINNS MÅNGA, enkla saker att vara tacksam för. Därför drog jag den 1 juni igång en 29 dagar lång ”aftonbön”, genom hela alfabetet från A till Ö. Varje kväll ska jag reflektera över något, stort eller smått, som jag har anledning att vara tacksam över.

Hoppa gärna på tåget om du vill och vet med dig att du har saker, fö­re­teelser eller personer i ditt liv som kanske inte fått den tack­sam­het de förtjänar. Det står dig fritt att kopiera bokstavsbilderna och an­vän­da dem på din egen blogg :o)


... whisky.

Sötsliskiga ”paraplydrinkar” med ett otal ingredienser och allt som oftast kontaminerade med en halv fruktkorg har aldrig varit min grej. Det händer inte ofta att jag dricker stark alkohol, men de gånger jag gör det väljer jag gärna en mild och rund single malt, och på vintern tackar jag inte nej till en värmande irish coffee med äkta irländsk whiskey.

Whisky är en anglifiering av gaeliskans uisghe beatha, som betyder livets vatten. Det är jag väl kanske inte beredd att skriva under på, men jag sträcker mig gärna så långt som att hävda att en liten whiskypinne är som ett dunbolster för lilla magen – bara man inte bäddar alltför ofta.

2 kommentarer:

  1. Mmmm, Irish coffee ...
    Joru, en pälsfri jamare med lite klös i kan man allt ta sig nån gång ibland ... Visst är det mestadels Norsk skogis i min kisse, uppblandat med lite svensk bondis :D

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig idé! Tror att jag ska sno den... Tack!

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!