onsdag 22 juni 2011

Plussa eller Plussa?

JAHA, HÄR HAR vi ännu en gång ett exempel på märkliga fenomen inom åländsk dagligvaruhandel. Tre affärer inom samma koncern, alla tre K Supermarket. Alla tre har inför midsommar specialerbjudande på Kabanossi grillkorv. Men ... varför i herrans namn är erbjudandet 50 cent högre i två av dem när normalpriset är detsamma???



Är inte ett Plussaerbjudande ett Plussaerbjudande oberoende av bu­tik, när samtliga har samma K Supermarket-status..?

Jag hajar, som vanligt, noll.

Noteras kan att även City Livs’ Plussaerbjudande på samma vara mot­varar det man får hos Kantarellen och Mathis Hallen. Men City Livs är inte K Supermarket, de är såvitt jag vet K Extra, dvs ett snäpp ”lägre” i rangordningen.

Edit 23-06-2011:
Helsida i dagens Hufvudstadsbladet med erbjudandereklam för samtliga K-mataffärer i Finland (även K Extra, som t.ex. City Livs). Däribland Kabanossi grillkorv, 3 euro för två paket. Inte 3,50.

Jag måste och handla idag, så jag passade på att haffa en butiksansvarig för att uppmärksamma dem på att deras pris inte stämmer överens med K-kedjans. Nu är det korrigerat. I den butiken.

4 kommentarer:

  1. Det finns mycket att säga om priserna på livsmedel. Här hos oss är det en mil mellan varje butik och alla tillhör samma kedja. Knappast någon konkurrens alltså. Ändå överhopas vi med reklam varje vecka. Vad kostar inte det! Och du, jag köper mina frön från Impecta. Bra varor och dessutom det första vårtecknet när deras katalog dyker upp strax efter jul.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Ja, herremingud, vad jag blir trött emellanåt :o/ Och ett som är 100 % säkert - till skillnad från grobarheten hos mina nyköpta frön - är att det blir Impecta i framtiden!

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det konstigt med dessa olika priser! Men det kanske krävs en uppmärksam kund som du, för att märka det?
    Får jag önska dig en riktigt glad Midsommar!
    Stor sommarkram från Monica!

    SvaraRadera
  4. Hur är det med matematiken bland de åländska köpmännen?

    Jaha då fick jag kanske en förklaring till att det gick så dåligt med odlingen i fjol. Så dåligt att jag i år inte har satt ett endaste lilla frö. Impecta, alltså.

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!