onsdag 28 april 2010

Heldag på gården

*GÄÄÄSP!* JAG TROR jag har fått syreförgiftning ... Hela långa da­gen har jag varit utomhus på ägorna och förmodligen överdoserat både frisk luft och sol. Men så har jag också fått mycket uträttat.

Dagen började med gropgrävning, eftersom jag skulle flytta såväl min libsticka som körvel. Jäsiken, hörni, vad båda plantorna hade rötter! De gick ju av förstås, de längsta och grövsta, men omplanteringen ska nog lyckas ändå. Min [ringa, men dock] erfarenhet har lärt mig att växter sällan är så känslig som man tror.



Detta är således den nyss nedtryckta libstickan.


Jordgubbslandet blev uppstädat också, och jag rev väl bort ett par hinkar med avläggare. Det är otroligt så villiga de är att föröka sig, de små liven. Däremot tycker jag att de kan hålla sig i odlingsrutan och inte försöka smita iväg över grusplanen.

Merparten av tiden har jag dock ägnat mig åt vårgödsling. En del av växtligheten fick ett par skopor Kanankakka (dvs hönsskit) rätt på jorden, men det mesta gödselvattnade jag. Det tar sin tid att lösa upp hönsgödslet i vatten, fylla vattenkannan två miljoner gånger och kånka runt. Medan upplösningen pågick vandrade jag omkring på gården, plockade pinnar och kvistar till valborgsmässoeldningen och bara njöt av att det äntligen har blivit vår på riktigt.



Här och där i min moss- & gräsmatta växer ruggar med nunneört. De är jättesöta och ett riktigt vårtecken. Det oaktat komplicerar de årets första gräsklippning en smula, eftersom jag ogärna vill köra rätt över dem. Första klipprundan brukar mest likna horisontell storslalom.


Och kolla, nu tittar också rabarbern opp! I år ska den få en rejäl dos med hönsskit, så jag kanske får lite hävare stjälkar än de tandpetare jag fick nöja mig med ifjol.


Efter ett par, tre timmar var jag i alla fall tvungen att räta på ryggen och få något i krävan. Det blev en balja kaffe och två mackor av brödet jag bakade igår, och det smakade himmelskt där ute i det fria!


Efteråt blev jag sittande en stund på trappan och filosoferade. Det måste man också tillåta sig, trots att räckan arbetsuppgifter är oändlig.


Fast nu är både dagen och ryggen slut, och det är dags att dimpa ner i soffan med virkningen. Jodå, filten växer, om nu någon trott det mot­satta. Men vissa av färgerna är slut, så jag får hålla tillgodo med att producera ofärdiga hexagoner. Mera garn är på kommande från Tysk­land och med lite tur har jag det här imorgon.


Men först ska jag äta middag, en mycket enkel sådan. Ångkokta mo­röt­ter och dito potatis, min kålsallad och så en röra av gul lök, bacon, svartpeppar och matlagningsgrädde. Mer kulinariska finesser än det­ta pallar jag inte med efter den här dagen.



That’s All Folks!


[tags: crochet, blanket, afghan, hexagon, cotton, multicolor]

17 kommentarer:

  1. Det växer så det knakar hos dig,inte här hos mig.Du har ju alldeles gult runt om dig på trappan.Fint å njutbart ser du ut att ha det.(Förutom det du har i handen)Du kan ju snart göra rabarberspaj.

    SvaraRadera
  2. Där vart du allt lurad, Aina! Det gula är krukodlade minipåskliljor, Tête-à-tête, som stått i korgar utomhus i flera veckor redan. Mina egna påskliljor och narcisser, de i rabatterna, visar än så länge bara blad och någon enstaka knopp. Dagarna är rätt varma nu, men nätterna är fortfarande kalla. Så innan det blir nån rabarberpaj tar det nog ett bra antal veckor, skulle jag gissa.

    SvaraRadera
  3. Vadå thats all? Blir alldeles svettig av att läsa om allt du hunnit med under dagen. Nu är du verkligen värd att slå dig ner i soffan o mysa.

    SvaraRadera
  4. Det låter nog som mer blivit uträttat än det egentligen har :o) Mest har det varit fylla vattenkanna, kånka vattenkanna, tömma vattenkanna, fylla vattenkanna osv. I det oändliga. Och ändå glömde jag rabarbern. ¤%#&@!

    SvaraRadera
  5. Den där filosofiska stunden med cigg på trappen ser ut vara guld värd! Precis min stil ;D

    SvaraRadera
  6. Japp, jag röker. Och det står jag för!

    SvaraRadera
  7. Underbar bildserie! Känns som att man varit med hela dagen och grävt, vattnat, fikat och tagit en tobakspaus. Snacka om livskvalitet!

    SvaraRadera
  8. Näää, du satt ju! ;D

    Språk ja. Det enda jag inte behövde jobba för i skolan. Jag gled fram utan läxläsning jag också i de ämnena. (Fast blev skoltrött och skippade gymnasiet)Började lära mig engelska i 4-5årsåldern, mycket tack vare Beatles musik. Jag ville förstå vad de sjöng om och tjatade livet ur syrran. Dessutom var jag kär i Paul och ville ha möjligheten att säga det till honom. Hahaha ...

    SvaraRadera
  9. Isabella:
    Du glömde visst det ryggonda..? *flinar*

    Anki:
    Det händer att jag bolmar på stående fot också. Japp.

    Vet du, det var faktiskt Beatles som satte igång mig också med engelskan! Fast jag erkänner villigt att jag under en lååång tid trodde att de sjöng om "yellow sumbarine". Däremot minns jag inte när polletten trillade ner och jag fattade att ordet var "submarine". Minns bara att jag skämdes över min miss.

    Jag fimpade också gymnasiet. Gick ett år, sen blev det folkhögskola med mera.

    SvaraRadera
  10. Nunneört i gräsmattan utan vidare alltså.....trodde jag var en fasligt svårodlad liten perenn. Kanske inte på Åland då eller i Stjärnkrafts vård, men här, här växer dom bara om dom vill och har hittat någon springa utan någon mylla överhuvudtaget.
    Bra dagsverke du uträttat! Känn dig stolt.
    Tjabba

    SvaraRadera
  11. Nunneörten är en allmänt förekommande växt här på Åland. Nu är jag ju ingen botaniker, men en kvalificerad gissning är att det hänger ihop med våra kalkrika jordar.

    SvaraRadera
  12. Det var en rejäl arbetsdag må jag säga, Vi har också haft ett underbart trädgårdsväder och fått gjort en hel del. Men det tar ju aldrig slut, det finns så mycket att göra, som tur är har vi inga trädgårdsland mer puh...

    SvaraRadera
  13. Låt mig säga så här, morgonen efter dagen före: det är tur att det regnar idag. Det sa i alla fall min rygg när den vaknade.

    SvaraRadera
  14. ÄNTLIGEN!!
    Vet du...jag har varit här inne och läst ditt inlägg om och om igen vid flera tillfällen!
    Och precis när jag ska till att lägga min kommentar...ja då ringer antingen en telefon eller så kommer någon rusande och drar mej ur stolen här...Haha!

    Men jag MÅSTE ju bara kommentera detta härliga inlägg!
    För det första hoppas jag verkligen att din rygg "lever"...

    Man blir ju alldeles lyrisk av all vårluft och sliter och kånkar till man stupar nästan. Men härligt är det när man ser hur allting sticker upp och har överlevt denna "vargavinter"!
    Till och med min lilla "pinne" (en yttepytteliten magnolia som jag gav till min nu avlidna mamma som jag flyttade för en dryg månad sedan från SKÅNE upp här till Bohuslän) lever!!!

    Små, små gröna blad vittnar om att där minsann finns lite liv i den i alla fall. Och just nu kunde inget gjort mej gladare!
    (Jo, kanske en miljonvinst, men va fasen...man får ju vara realist också!Haha!)

    Jag beundrar ditt flit och dina hantverk...både "snickerier" och virkningen! Så himla fint!
    Hur hinner du allt??

    Och jag måste bara fråga.....
    Hade du snickrat dom där vita trädgårdsmöblerna SJÄLV ?
    (Vilstolarna i Adirondackstil)

    Har du i så fall "beskrivningen" på dessa och ....VILL DU I SÅ FALL dela med dej av detta??
    (Grymt imponerad är jag och skulle så gärna vilja prova!!)

    Ha nu en bra dag och va rädd om ryggen!
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  15. Jadu, Jenny, i den här bloggen bjuds man på blandad kompott; ibland faller ett inlägg en på läppen, en annan gång inte alls.

    Vilstolarna har jag byggt själv, det stämmer. Modellen hittade jag i ett nummer av tidningen "Gör så här" (eller heter den kanske "Gör det själv" numera?) Dessvärre stämde inte måtten, för virke sågas/hyvlas tydligen i olika dimensioner i Sverige och Finland. Men med lite pulande och funderande fick jag till det i alla fall.

    I skrivande stund minns jag inte om jag har något sparat från den gången, men det är mycket möjligt. Om du mejlar mig så jag får din e-postadress, så kan jag skicka det som jag hittar. Ett tidigt tips från coachen bjuder jag också på: måla allt före du monterar ihop stolen. Just målningen blir avsevärt mycket lättare då.

    Förklaringen till hur jag skenbart hinner med så mycket ligger i att jag sedan ett år är "tagen ur rotation", dvs är långtidssjukskriven. Från början hette det "utbrändhet", för någon diagnos måste man få, men sent om sider har doktorn hittat seriös brist på både C- och D-vitamin. Om A har lett till B eller B till A är det ingen som vet.

    Och, jotack, ryggen håller på att återhämta sig efter årets första trädgårdspärs! Grattis till din överlevande magnolia, förresten! I min växtzon är det för kallt för att ens överväga en sådan. Tyvärr :o(

    SvaraRadera
  16. Hej igen!
    Och tack för ditt svar....(:

    Det är absolut inte så att du måste hoppa huvudstupa ibland alla gamla tidningar, men OM du skulle "springa på det" så får du gärna mejla!

    Och .....hehe...jag kan gott tänka mej att det kanske är lättare att måla innan!

    Kram, och ha en go valborg och första maj-helg själv!
    Jenny
    (bungalove-61@hotmail.com)

    SvaraRadera

Tackar, tackar, så kul att du har något att kommentera!